miranda@emirable.nl
EMIRABLE
  • Home
  • Over EmirableWat houdt mij bezig
    • Over mij
    • Missie en visie
    • Achtergrond
  • DienstenWaar voeg ik waarde toe
    • Dienstverlening
      • Training en coaching
        • Basistraining Best Value Aanpak – Opdrachtgevers
        • Training professioneel inschrijven
      • Ondersteuning en begeleiding
      • Organisatieadvies en verandermanagement
    • Thema’s
      • Best Value Procurement / prestatie inkoop
      • Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
      • Verandermanagement
      • Aanbestedingswet 2012
  • WerkwijzeWat is mijn aanpak
    • Over leren
  • ReferentiesWat heb ik gerealiseerd
    • Ervaringsoverzicht
  • PublicatiesMijn inzichten
  • InkooptaalBegrijpt u mij

Een onderscheidende aanbieding is een must

Een onderscheidende aanbieding is een must

article by: Miranda at: 8th jan 2017 under: Column

“Zelfs al zit je op het juiste spoor, je wordt overreden als je er gewoon blijft zitten.”

Leveranciers blijf u onderscheiden!

Als interim inkoopadviseur heb ik de afgelopen jaren veel (Europese) aanbestedingen begeleid. Niet alleen als inhoudelijk procesbegeleider, zeker ook als verandermanager. Het komt namelijk regelmatig voor dat de opdrachtgever het nut en de noodzaak van een “nieuw” aanbestedingstraject niet ziet. Ze hebben immers een leverancier waar ze in eerste instantie tevreden mee zijn. Dit blijkt vaak subjectief te zijn. Afspraken zijn niet vastgelegd in overeenkomsten en als wel contracten aanwezig zijn, worden deze niet gemanaged. Rapportages en evaluaties ontbreken en facturen worden blindelings betaald. Met andere woorden, geen grip op kosten en kwaliteit.

Op het eerste oog de meest ideale klant voor U als leverancier. Maar zit u nog steeds op het juiste spoor? 

Bij “nieuwe” aanbestedingen gebeurt het regelmatig dat de huidige leverancier de opdracht verliest. Ze denken de organisatie te kennen en te weten wat de opdrachtgever nodig heeft. Echter, ze hebben niet geïnvesteerd in de relatie en in bijvoorbeeld metrics. De voorsprong, die ze dachten te hebben, is weg. Ze zijn ontspoord. De inschrijving/aanbieding is daardoor vaak reactief, onvolledig en een visie op de opdracht en ontwikkelingen ontbreekt. Ze weten zich niet te onderscheiden.

Realiseer dat u niet de enige bent die gaat aanbieden. Zie elke aanbesteding als een nieuwe opdracht. Een nieuwe kans en niet als verlenging van een bestaande dienstverlening. Uw concurrenten zullen hun uiterste best doen. Weet wat zij te bieden hebben. En nog belangrijker, stel uzelf de volgende vraag; Wat maakt mij de Expert? Hoe onderscheidt u zich!

Aanbesteden en inschrijven is meer dan acteren op basis van wet- en regelgeving. Het gaat om gelijke kansen voor inschrijvers waarbij gekeken wordt naar de beste prijs-kwaliteitsverhouding. U, als inschrijver, wordt gestimuleerd om meer te bieden dan wat geëist wordt.

Want als je blijft zitten, word je overreden.

 

Deel dit bericht

Tweet

LEAVE A REPLY

Reactie annuleren

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recente berichten

  • Een onderscheidende aanbieding is een must
  • De taal van Metrics?
  • NEVI Best Value Procurement (BVP) B-certificering publiek
  • Wijziging Aanbestedingswet

Recente reacties

    Archief

    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • januari 2016

    Categorieën

    • BVP
    • Column
    • Thema's
    Copyright © 2019 Emirable